Wspomnienie lata...

Do lata zostało około 290 dni... Tylko, czy aż?

Sony A100 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 100 | 135 mm | f/4,5 | 1/125 s

Bruzdy...

Pierwsze jesienne przymrozki... 

bruzdy
Sony A100 | Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Makro | ISO 100 | f/16 | 1/6 s

Jesienny Mirów

Ruiny zamku w Mirowie widziane z Mirowskich Skał... Piękniejsze oblicze jesieni...

Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 | ISO 200 | 300 mm | f/11 | 1/60 s

Było sobie drzewo...

Stało sobie samotne drzewo i spoglądało na wędrowców... A ci przechodzili zwracając swój wzrok, ku szczytom Pienin wyłaniającym się zad Jeziora Czorsztyńskiego. Mijali drzewo obojętnie.

MAF 28-135/4-4.5
Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 130 mm | f/10 | 1/1000

Lubelski zamek nocą

Zamek w Lublinie wygląda zdecydowanie lepiej w nocy, niż za dnia. Niestety nie udało się wejść do kaplicy zamkowej z ponoć przepięknymi rusko-bizantyjskimi freskami z 1418 r. Trzeba to będzie nadrobić, kiedyś...

Zdjęcie robione "z ręki", a w zasadzie z latarni, która posłużyła mi za "statyw"

Zamek w Lublinie
Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 800 | 16 mm | f/5,6 | 1/2 s

Piwnica pod Fortuną w Lublinie

Gdzieś w połowie sierpnia kręte ścieżki zawiodły mnie do Lublina. W mieście odbywał się właśnie jarmark Jagielloński (o nim może jeszcze coś kiedyś napiszę) więc przez Stare Miasto przelewały się tłumy mieszkańców i przyjezdnych. Uciekając od jarmarcznego gwaru trafiłem do zabytkowej kamienicy Lubomelskich (Rynek 8), słynnej z "Piwnicy pod Fortuną" z zachowanymi przykładami renesansowej polichromii na ścianach. Ciekawe są jednak również multimedialne wystawy. W dziewięciu salach znajduje się wystawa składająca się z multimedialnych prezentacji, wizualizacji i eksponatów przybliżających historię wielokulturowego Lublina - miasta na styku Zachodu i Wschodu. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Piwnicy pod Fortuną


Sony A-700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 1600 | 16 mm | f/6,3 | 1/25 s 

Światłocienie...

CZJ Sonnar 135/3,5
NEX-5 | CZJ Sonnar 135/3,5 | ISO 200 | f/3,5 | 1/160 s | +0,7EV

NEX-5 | CZJ Sonnar 135/3,5 | ISO 200 | f/3,5 | 1/60 s | +0,7EV

Lodowe proporce

Jakoś tak zimowo zrobiło się w moim blogu... Czyżby to zapowiedź szybkiej i mroźnej zimy? Jeżeli będzie słoneczna i ujawni swe rzeźbiarskie talenty, to nie mam nic przeciwko... ;-)















Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 100 mm | f/4,5 | 1/250 s | +1EV


Nad Śnieżnymi Kotłami

Śnieżne Kotły znajdują się w Karkonoszach między Wielkim Szyszakiem a Łabskim Szczytem. W 1837 r. powstało tu pierwsze w Karkonoszach schronisko turystyczne, które funkcjonowało do lat 60. XX w. Obecnie znajduje się tu Radiowo-Telewizyjny Ośrodek Nadawczy Śnieżne Kotły.

Sony A100 | MAF 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 24 mm | f/10 | 1/250 | +0,3 EV
 

Jej Wysokość Królewna Śnieżka

Królewna w śnieżnej szacie...

Śnieżka
Sony A100 | MAF 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 50 mm | f/10 | 1/100 s | +0,3EV

Śnieżka
Sony A100 | Tamron AF 70-300/3,5-5,6 Di LD Macro | ISO 100 | 210 mm | f/7,1 | 1/640 s | +1EV


Schronisko na Szrenicy

Schronisko usytuowane jest na wierzchołku Szrenicy (1362 m.n.p.m.). W zimie jest oblegane przez narciarzy, a w sezonie wędrówkowym przez turystów. To raczej hotel górski niż przytulne górskie schronisko, ale zlokalizowane jest wybornie - przy głównym karkonoskim szlaku turystycznym, w pobliżu sieci wyciągów i nartostrad. Strona WWW schroniska.

Szrenica widziana od strony Trzech Świnek 
Sony A100 | 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 24 mm | f/10 | 1/100 s | +0,3EV

Szrenica od strony Schroniska pod Łabskim Szczytem
Sony A100 | 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 55 mm | f/10 | 1/100 s | +0,3EV

Jesienny dąb

18 żołędzi (fragment)
Konstanty Ildefons Gałczyński 

Przez te liście jeszcze gęste, 
o jesiennym czasie
w dół opada żołądż z chrzęstem
i z górą żegna się,

by znów kiedyś jak organy
tropiącym się sercom
szumieć, dobry zakochanym,
dobry i wisielcom.


Sony A 700 | MAF 100-400/4,5-6,7 | ISO 200 | 400 mm | f/8 | 1/60 s

Jak dobrze wstać skoro świt...

Jak dobrze wstać skoro świt by wybrać się na zdjęcia. Staw na Pisi w miejscowości Tartak Brzózki k/Radziejowic, to miejsce, w które wracam często.

Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 50 mm | f/11 | 1 s 


Friday, 4th October, 2013
.

A w Jesioniku deszcz...

Pochmurno, deszczowo, wietrznie i mgliście. Kiepska pogoda na górskie wędrówki, jeszcze gorsza na zdjecia...
Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 135 mm | f/11 | 1/125 s | +0,3 EV


ABC Wednesday

Kołki dwa

Parafrazując starą piosenkę harcerską: "były stawy, w stawach kołki, które miały swe wierzchołki...". Ciąg dalszy zabawy z NEX-em i manualnymi obiektywami...

   
 NEX-5 | CZJ Sonnar 135/3,5 | f/8 | ISO 200 | 1/250 s

Zachód o świcie - czyli zabawy NEX-em

Troszkę wczorajszej zabawy NEX-em i "analogowymi" obiektywami z mocowaniem M42. Miejsce akcji - stawy w Adamowie k/Grodziska Mazowieckiego. 
W aparacie NEX-5 ustawiłem program "Zdjęcia czarno-białe z dużym kontrastem" i za pomocą przejściówki podpiąłem obiektyw Carl-Zeis Jena Sonnar 135/3,5, a przysłonę domknąłem do maksymalnej wartości f/22. 
Drugie zdjęcie zrobiłem przy takich samych ustawieniach, ale z obiektywem Yashica Auto Yashinon DS-M 50/1,4 domkniętym do f/16.

Jesień...

Jesień już tuż tuż... Już zażółca liście na drzewach, już puka do drzwi...

NEX-5 | CZJ Sonar 135/3,5 | pierścienie pośrednie makro M42 | ISO 200 | f/3,5 | 1/15 s 

Pradziad

Pradziad zwany w Czechach - Praděd, to najwyższy szczyt Wysokiego Jesionika (Hrubý Jeseník) i Sudetów Wschodnich. Wznosi się na wysokość 1491 m n.p.m. i tylko 5 sudeckich szczytów wyrasta ponad jego wierzchołek (m.in Śnieżka). Masyw Wysokich Jesioników jest jedną z 3 grup zaliczanych do tzw. Wysokich Sudetów wznoszących się ponad górną granicę lasu (pozostałe to Karkonosze i Masyw Śnieżnika). Na szczycie znajduje się wieża retransmisyjna RTV wybudowana w latach 80. XX w. o wysokości 162 m. W podstawie wieży mieści się hotel górski, restauracja oraz stacja meteorologiczna.
Można dotrzeć jeszcze wyżej - wjechać windą na taras widokowy i spojrzeć na okolicę z wysokości 1563 m n.p.m. Podczas mojego pobytu w Jesionikach pogoda jednak nie sprzyjała podziwianiu widoków. Przez grzbiet przewalały się się ciężkie deszczowe chmury, co chwilę otulając szczelnie wieżę i skrapiając górskich wędrowców zimnym deszczem. 
Muszę tu jeszcze kiedyś wrócić...
Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 28 i 75 mm | f/9 | 1/125 s i 1/200 s | +0,3 EV

ABC Wednesday

Prawie jak w górach...

Są owce, jest stok... Prawie jak w górach. Zdjęcie zrobione nad Nysą Łużycką gdzieś w okolicach Mużakowa (Bad Muskau). 
Jadąc rowerem wzdłuż Nysy Łużyckiej, a potem Odry kilkukrotnie mijałem stadka owiec, czy to w międzywalu, czy też na zawalu, zazwyczaj pod opieką górala z Bawarii w towarzystwie pięknych owczarków. Taka ekologiczna "kosiarka" - doskonały i tani sposób na utrzymanie wałów przeciwpowodziowych.

Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 200 | 16 mm | f/11 | 1/60 s

Między Nidą a Nysą

Kłótnia rzek 
Jan Brzechwa 

Jaki powód rzeki miały, 
Że się nagle posprzeczały 
I tak długo trwały w gniewie,
Tego nikt naprawdę nie wie. 
Ponoć pierwsza rzekła Warta, 
Że jest Noteć nic nie warta, 
Warcie na to rzekła Odra, 
Że jest głupia i niedobra. 
Wtedy padły słowa Wieprza: 
„Sama też nie jesteś lepsza!”
Nida w Krzyżanowicach
Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 200 | 16 mm | f/16 | 1/40 s
Wieprza znów skarciła Raba: 
„Oby cię wypiła żaba!” 
Na to się odezwie Nida: 
„Tobie samej też się przyda!” 
Biebrza na to rzecze grzecznie: 
„Mówisz, rzeko, niedorzecznie”. 
Jak nie skoczy San na Biebrzę: 
„Sama wciąż u Narwi żebrze, 
A dla innych - niełaskawa!” 
„San, a głupi!” - rzekła Skawa. 
I tak trwały kłótnie długie 
Sanu z Sołą, Wieprza z Bugiem, 
Ledwie coś tam powie która, 
A już Nysa, a już Bzura, 
A już Odra czy Barycza 
Wszystkie wady jej wylicza. 
Nysa Łużycka w okolicach Różbarku (Rothenburg/Oberlausitz)
Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 200 | 16 mm | f/10 | 1/60 s
To się tak sprzykrzyło Wiśle, 
Że im rzekła po namyśle: 
„Drogie rzeki, biorąc ściśle, 
Waszych słów naprawdę szkoda, 
Przecież to jest wszystko woda. 
Jednakowy los nas czeka, 
W morze wpadnie każda rzeka”. 
Gdy tak rzekła mądra Wisła, 
Cała zwada zaraz prysła.




Ponidzie

Pięknym jest kraj cały, który przepasała wstęgą swoją Nida, rwąca się do Wisły jak córka w objęcia matki. (...) Nigdzie tak pięknie nie śpiewają słowiki ani skowronki, nigdzie bzy nie mają woni tak miłej, nigdzie róża rankiem nie przyozdabia świata cudowniej

[Adolf Dygasiński - "Za krowę"]










Sony A700 | MAF 70-210/4 | ISO 200 | 210 mm | f/11 | 1/200 s

Okna na świat...

Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO
| ISO 400 | 400 mm | f/8 | 1/800 s
Wrocławski rynek. Nocny pociąg z Warszawy przyjeżdża na tyle wcześnie, że prędzej można spotkać turystów wracających z nocnych imprez, niż tych co wstali na tyle wcześnie by bez tłoku pospacerować po Starym Mieście w łagodnym blasku porannego słońca. Do kolejnego pociągu, który miał mnie zawieść do Zgorzelca miałem 2 godziny... Pijąc kawę w ogródku przy rynku spoglądałem na detale architektoniczne ratusza, które wyłaniały się powoli z cienia. W głowie brzmiała piosenka "Podwodny WrocLove (vide ten post). 
To był dobry czas by sięgnąć po aparat. 

Post stanowi niejako postscriptum do wczorajszego tekstu o obiektywie MAF 100-400/4,5-6,7 APO, bo zdjęcia były robione właśnie tym "szkłem".


Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO | ISO 400 | 180 mm | f/8 | 1/800 s
Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO
| ISO 400 | 280 mm | f/8 | 1/640 s


Minolta AF 100-400/4,5-6,7 APO - czyli znośna lekkość obiektywu

Minolta AF 100-400/4,5-6,7 APO, to kolejny obiektyw ze "stajni" Minolty. Kupiłem go na portalu aukcyjnym już blisko 2 lata temu i coraz bardziej się z nim zaprzyjaźniam. Stanowi dobre uzupełnienie do MAF 28-135/4-4,5 lub SAL 16-105/3,5-5,6 w fotografii krajobrazowej. Czasami rywalizuje o miejsce w mojej torbie fotograficznej z MAF 70-210/4 i coraz częściej tę rywalizację wygrywa ze względu na zakres ogniskowych i dobre właściwości optyczne. 
Stawa Młyn - Świnoujście
Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO | ISO 200 | 130 mm | f/14 | 1/320 s
Obiektyw, który pojawił się na rynku w połowie lat 90. XX w. ma stosunkowo niewielkie rozmiary (minimalna długość 149 mm), jest dobrze wykonany (plastik, metal, szkło) i stosunkowo lekki (waga bez osłony przeciwsłonecznej, to ok. 850 g). Przy zwiększaniu ogniskowej jego długość dość znacznie rośnie (do 226 mm). Jak w większości obiektywów z tamtych lat. XX w. pierwszy człon rotuje przy ostrzeniu, co może być problemem przy filtrach nakręcanych (gwint 72 mm). Żeby uzyskać ostry obrazek należy domknąć przysłonę o ok. 2 działki, szczególnie na długim końcu. Lepiej też mieć na podorędziu statyw, na który zapniemy obiektyw podłączony do korpusu aparatu. Do obiektywu nie przewidziano oryginalnego mocowania statywowego, choć stosunkowo niewielka waga powoduję, że nieźle trzyma się na statywie wraz z korpusem A-700.  

Ratusz we Wrocławiu
Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO
| ISO 400 |250 mm | f/10 | 1/640 s
Wadą jest za to wolna praca, baaaaardzo wooooolna praca, szczególnie w zakresie 200-400 mm i problemy z trafieniem z ostrością w zakresie 300-400 mm i gorszych warunkach oświetlenia (na "długim" końcu największy otwór przysłony to 6,7, co nie pomaga w sprawnym łapaniu ostrości). Wadą może być też minimalna odległość ostrzenia wynosząca 2 m. Maksymalne powiększenie (skala odwzorowania) to 1:4 (0.25×) czyli raczej szkło nie nadaje się do makrofotografii. Czasami przy kadrowaniu przydaje się przycisk blokady ostrości umieszczony z boku obiektywu. 

Ze względu na wolną pracę i problemy z trafieniem z ostrością w słabym oświetleniu obiektyw nie nadaje się do fotografii sportowej, czy do innych dynamicznych scen (w tym przypadku sięgam po Tokinę ATX 80-200/2,8), za to przy starannym użyciu odwdzięcza się pięknym obrazkiem, szczególnie w zakresie 100-300 mm. Ładnie rozmywa też tło dzięki 9-listkowej przysłonie (choć wolę to co można uzyskać z MAF 70-210/4). Jest to świetny wybór dla użytkowników bagnetu Sony A bawiących się w fotografię krajobrazową, czy utrwalających detale architektoniczne (vide kolejny post). W internecie można znaleźć też sporo przykładów zastosowania do zdjęć lotniczych, a nawet przyrodniczych (czyli dla chcącego... da się ;-)).

Obiektyw jest całkiem nieźle oceniany przez użytkowników (vide dyxxum.comdslr-forum.de)

Jak statki na niebie...

Ciemne chmury wiatr przegonił
Kiedy chciałem je dogonić
I zmieniła się pogoda...

[De Mono - Statki na niebie]

Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 200 | 40 mm | f/11 | 1/160 s

Nad Odrą

Z letniej wyprawy trasą rowerową Odra-Nysa (Oder-Neiße-Radweg). To piękna i łatwa technicznie trasa wzdłuż granicy polsko-niemieckiej, z cudownymi widokami...

Sony A700 | SAL 16-105/3,5-5,6 | ISO 200 | 100 mm | f/16 | 1/125 s 

Grusza

Znalezione gdzieś w gęstwinach globalnej sieci:

Często sa­mot­na grusza na mie­dzy zna życie bar­dziej niż ta w środ­ku og­ro­du. 
To ją sma­ga wiatr, który wszędzie już był. 
To na niej przy­siada sta­ry kruk, który sta­re baśnie zna. 
To pod nią za­kocha­ni wyz­nają swo­je pier­wsze uczucie. 
Mogłaby Ci wiele o życiu opowiedzieć.






Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 35 mm | f/16 | 1 s

Schronisko

Schronisko Pod Łabskim Szczytem w Sudetach to chyba jedno z ostatnich, w których można poczuć "klimat" gór i prawdziwego górskiego schroniska. Położone nieco z boku od głównego szlaku, nie jest tak oblężone jak jego sąsiad - schronisko "Na Szrenicy". Obiekt składa się z 2 budynków - głównego, z recepcją, barem i pokojami dla gości, oraz drugiego z nieco wygodniejszymi pokojami dla gości. Na zdjęciu widoczny jest właśnie ten drugi budynek.

Sony A100 | MAF 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 35 mm | f/8 | 1/250 s | +0,3EV

Parno i duszno...

Chorwacja, Dalmackie wybrzeże Adriatyku... 

Sony A100 | MAF 24-105/3,5-4,5 | ISO 100 | 45 mm | f/10 | 1/100 s

Przedświt

Drzewa 
- kołyski przestrzeni 
- przychyliły nieba łące, 
świt nad sadem, 
świt nad łąką, 
świt nad nami, 
czas na słońce

[Julian Przyboś - Świt kwietniowy




Sony A700 | 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 35 mm | f/11 | 3 s 

Gorczański świt

Zdjęcie spod Schroniska na Turbaczu. Z porannych mgieł wyłaniają się Małe Pieniny...

Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO | ISO 200 | 200 mm | f/10 | 1/250 s 

Dwie wieże...

Tym zdjęciem, zrobionym w Warszawie, chciałbym oddać hołd ofiarom ataku na WTC w Nowym Jorku z 11 września 2001 r... 

Sony NEX-5 | Takumar 55/1,8 | ISO 200 | f/8 | 1/125 s



Siłacze

"Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się natężał,
To nie udźwigną - taki to ciężar!"
                           [J.Tuwim - Lokomotywa


Do udźwignięcia balkonu pałacu Tyszkiewiczów-Potockich przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie wystarczyło tylko czterech siłaczy ;-)










Sony A100 | Porst 135/2,8 | ISO 200 | f/8 | 1/100 |

Adriatyk

Piękny poranek w Dalmacji. Widok z okna apartamentu w Podgorze. 
Sony A100 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 100 | 50 mm | f/8 | 1/160 s | +0,3EV

ABC Wednesday

Poglądy...

Dostrzeżone podczas spaceru na Starym Mieście w Warszawie parę lat temu.

Sony A100 | SAL 18-70/3,5-5,6 | ISO 100 | 70 mm | f/11 | 1/30 s | -0,3EV

Poranne wzloty

Sobota rano... Gdzieś w okolicach Młochowa na Mazowszu Zachodnim...

Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 | ISO 200 | 120 mm | f/10 | 1/200 s 

Na ryby...

Świnoujście, ujście Świny do Bałtyku, lato 2013 r.
Na ryby 
- w kaździuteńki wolny dzień 
Na ryby 
- nad leniwą rzeczkę w cień 
zabieramy sprzęt i starkę 
a na drzwiach wieszamy kartkę 
Nie wracamy aż we czwartek... 

 [Kabaret Starszych Panów]





Sony A700 | MAF 100-400 /4,5-6,7 APO | 120 mm | f/11 | 1/250 s

Tatrzańsko...

I znów coś "z szuflady", z czasów pierwszej cyfrówki w moim ręku. Era cyfrowej fotografii rozpoczęła się w moim przypadku od kompaktu Canon A-60. Na zdjęciu Tatry Wysokie widziane z Tatr Bielskich

Canon A-60 |ISO 100 | f/8

Adriatyk, ocean goracy

Lombard 
Dalmackie wybrzeże Adriatyku. Podgora Chorwacja
Sony A700 | MAF 28-135/4-4,5 | ISO 200 | 35 mm | f/11 | 1/250 | -0,7 EV
Adriatyk, ocean gorący 

To brzeg pulsujący
To rąk ocean gorący
To mrok, cierpki mrok
I noc, noc

Ref.
Wołania coraz mniej
Wołania coraz mniej
W wolny odpływam sen
Wołania coraz mniej
Wołania coraz mniej
Adriatyk zamknął się

I szept słonej ciszy
I nagle blask, ostrość kliszy
I biel, gęsta biel
To sen, sen


Idzie jesień

Chłodne, mgliste poranki, promienie słońca podkreślające złote refleksy na drzewach, to widomy znak nadchodzącej jesieni... Jesień idzie, rady nie ma na to...

Sony A700 | MAF 100-400/4,5-6,7 APO | ISO 200 | 400 mm | f/14 | 1/80 s 

Trochę bliżej nieba

Gdzieś w Alpach Retyckich... 

Sony A100 | Tamron 70-300/4-5,6 | ISO 200 |105 mm | f/7,1 | 1/2500 s | -0,7EV
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...